Kiedy zacząć naukę?
Wielu rodziców pyta czy 2 lata to nie za wcześnie, żeby zacząć naukę języka angielskiego. Ogromne doświadczenie w pracy z najmłodszymi dziećmi, oraz doskonała metoda, jaką jest Teddy Eddie nie pozostawiają złudzeń: Nie jest za wcześnie.
WPŁYW NA OGÓLNY ROZWÓJ
Nauka języka obcego rozwija strategie uczenia się oraz pozytywnie wpływa na rozwój umysłowy dziecka. Poszerzamy horyzonty naszych malców, jak również kształtujemy w nich świadomość społeczną i kulturową, co jest niezmiernie ważne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie. Nauczanie języka wśród dzieci przedszkolnych odbywa się zawsze w formie zabawy, co sprawia, że jest to dla nich zarówno przyjemne doświadczenie, jak i sposób na naukę bez wysiłku. W późniejszym wieku jest to niestety często trudne do osiągnięcia, dzieci rozpoczynające naukę w systemie szkolnym nierzadko zniechęcają się, szczególnie, gdy nauka to siedzenie w ławkach i dość sztywne wypełnianie poleceń nauczyciela, co często się zdarza.
ROZWÓJ JĘZYKOWY
Młodsze dzieci zdecydowanie lepiej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięków, nowego języka. Ponieważ ich aparat mowy jest jeszcze elastyczny, prawdopodobne jest, że przyswoją naturalną angielską wymowę i intonację, co z kolei wpływa bardzo pozytywnie na umiejętność rozumienia ze słuchu. Im starszy uczeń, tym trudniej jest mu nabyć tę umiejętność. Natomiast dzieci w wieku przedszkolnym stosunkowo szybko przyzwyczajają się do brzmienia obcej mowy i bez większego wysiłku uczą się rozumieć np. nauczyciela mówiącego do nich po angielsku, czy nagrania, nawet jeśli wszystkiego z początku nie rozumieją, nie jest to dla nich przeszkodą. Dzieci w wieku przedszkolnym są wciąż w trakcie uczenia się języka ojczystego, a nauka dwóch języków jednocześnie (języka ojczystego i obcego) jest korzystna, gdyż podnosi dziecięcą świadomość językową oraz wpływa korzystnie na rozwój obu półkul mózgowych.
KORZYŚCI KOMUNIKACYJNE
Dzieci bardzo szybko akceptują fakt, że angielski służy do komunikowania się i dlatego nauka języka nie jest dla nich sztuczna, a naturalna potrzeba komunikacji sprawia, że odpowiednio zachęcone chętnie podejmują próby wysłowienia się w języku obcym. Młodsze dzieci są znacznie mniej skrępowane i onieśmielone niż starsi uczniowie, dlatego nie odczuwają wstydu, gdy popełniają błędy lub próbują się porozumieć. Malcom nie przeszkadza, jeżeli w wypowiedziach pojawiają się słowa lub fragmenty dla nich nie zrozumiałe (oczywiście o ile nie zaburzają istoty przekazu). Są wręcz do tego przyzwyczajone, bo wciąż jeszcze uczą się języka ojczystego. Jest to strategia, której opanowanie nie przychodzi łatwo starszym uczniom.
RZECZYWISTOŚĆ NAUCZANIA JĘZYKA OBCEGO
Biorąc pod uwagę ograniczony czas, jaki można poświęcić na naukę języka obcego (zwykle nie więcej niż dwa razy w tygodniu), im szybciej dziecko ją rozpocznie, tym więcej czasu przeznaczy na opanowanie tego języka, co z kolei prowadzi do osiągnięcia wyższego poziomu zaawansowania. Ze względu na zabawową formę zajęć dzieci są pozytywnie nastawione do angielskiego, który często staje się ich ulubionym przedmiotem. Wzmacnia to motywację wewnętrzną dzieci i gwarantuje lepsze wyniki w dalszej nauce. Dzieci w wieku przedszkolnym nie muszą jeszcze martwić się systemem edukacyjnym i tym, że język obcy jest także przedmiotem w szkole, gdzie czasami ważniejsze są oceny od umiejętności. Dzięki temu można stawiać dzieciom cele ściśle komunikacyjne i pozwolić im uczyć się w bardziej spontaniczny i naturalny sposób.
Tak więc, z każdej strony: warto by dziecko zaczęło uczyć się języka obcego w momencie, gdy jeszcze nie do końca samo wie, że się uczy!
Więcej informacji na www.edubears.pl/teddy-eddie